Makea herkku.


Kuten olen kertonut, meillä on eräänlainen herkkulakko meneillään kotosalla. Oikeastaan en tiedä onko kyseessä lyhytaikainen lakko vai lopullinen päätös välttää sokeria, mutta joka tapauksessa ollaan sellainen päätös tehty ja hurjat muutaman viikkoa tässä päätöksessä jo pysytty. Hyvä me!
Siitä en osaa sanoa kuinka paljon mies vetelee herkkuja työpaikallaan, mutta ainakaan täällä kotona niitä ei ole näkynyt lauantaita lukuun ottamatta, jolloin meillä on virallinen herkkupäivä ;) 

Itse olen kasvavaan tahtiin kiinnostunut yleisesti terveellisemmästä ruuasta ja lukenut useampia kirjoja lisäaineista ja muista myrkyistä, mitä meidän ruokaan kulkeutuu tahallaan tai tahattomasti. Enpä ollut kovinkaan montaa asiaa ajatellut ennen kuin niistä pari kirjaa luin. Siinä mielessä on ollut tosi mielenkiintoista ja valaisevaa saada uutta tietoa ruuasta ja sen terveellisyydestä. Näistä aiheista riittäisi lukemista vuosiksi, mutta hiljaa hyvä tulee.


Sokerin epäterveellisyys on sitä vastoin aika tuttu juttu meille kaikille sillä siitä paasataan koulussa ja hammaslääkärissä. Uutta oli, miten paljon sokeria on joka paikassa ja että sokeri vanhentaa. Aika vaikeaa on sokeria kokonaan välttää eikä se ole ainakaan tällä hetkellä oman prioriteettilistani kärjessä alkaa syömään täysin sokeritonta ruokaa, mutta askelkin parempaan auttaa jo paljon.

Meillä valkoisen sokerin käyttö jäi pois siinä määrin, ettemme sitä tällä hetkellä itse ruokaan lisää. Kookossokeria olen käyttänyt kerran alkuvuoden aikana, mutta mietin pitäisikö sekin hyllyttää hetkeksi. Sen sijaan hunajalle olen näyttänyt vihreää valoa sillä onhan hunaja monella tapaa hyvä makeuttaja ja kaikilta ominaisuuksiltaan paljon parempi kuin perinteinen sokeri. En halua myöskään luopua raakasuklaasta, johon hunajaa aina lorauttelen ;)


Kun on tottunut syömään hyvää kahvin kanssa tai pääruuan jälkeen, on sokerin tilalle keksittävä muita ratkaisuja. On ollut taatelivaihe ja viikunavaihe, jolloin söin pussikaupalla kumpiakin. Niiden avulla pahin makeannälkä väistyi nopeasti ja paljon terveellisemmin. Riisikakkuja olen syönyt myös aikamoisia määriä pähkinävoin kera ja hyviähän ne ovat edelleen! Nyt uusin tuttavuus on kuvissa näkyvä tahini, jota en ollut vielä vuoden alkuun mennessä koskaan maistanut! Olipa ihana juttu, että nyt viimein törmättiin sillä sehän on ihan mainio herkku :)

Tahiniin tutustuminen on vielä kesken, joten en osaa sanoa mihin kaikkeen sitä voi käyttää (saa antaa vinkkejä!), mutta tällä erää se on maistunut kaikkein makoisimmin banaanin päällä. Makea banaani ja siihen pähkinäisen makuinen tahini päälle, niin kyllä on hyvää! Olen ollut myös yllättynyt, miten hyvin banaani ja kahvi sopivat yhteen. Näitä siis aina iltapäivällä ja vähän illallakin tullut naposteltua! Päälle kun heittää koristeeksi vaikka kaakaonibsejä, niin johan kelpaa.


Herkkutauon vaikutukset olen huomannut kaikkein parhaiten omassa olossan; on ollut virkeämpi olo, pidempi pinna ja tyytyväinen vatsa. Sokerilakon lisäksi paremman olon on tuonut varmasti myös vehnäjauhon käytön vähentäminen, sitä kun usein käytämme kakkuihin ynnä muihin leivonnaisiin. Oma vatsani turpoaa välittömästä tietyistä leivistä eikä pullan jälkeen voi kyllä sanoa olevansa virkeimmillään. Lisätään hommaan vielä hiiva ja "keitto" on valmis. Kyllä se laittaa tekemään ryhtiliikkeen, kun oma olo on tarpeeksi kauan tarpeeksi huono. Onneksi noita sokeri-vehnäjauho-herkkuja voi maistella satunnaisesti lauantain herkkupäivillä ja kylässä. On kuitenkin tarkoitus nauttia elämästä eikä lyödä liian tiukkoja sääntöjä itselleen.


Tänään kahvin kanssa nautitaan Runebergintorttuja, mutta huomenna sitten taas palataan ruotuun :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti