Helmikuun kirjavinkki.


Helmikuun kirjavinkki tulee maaliskuun puolella, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Meillä on ollut nyt kolmisen viikkoa iso projekti menossa, joten kaikki aika on valunut siihen suuntaan. Lisää projektista sitten keväämmällä myös täällä blogin puolella :)

Tällä kertaa kirjavinkki kohdistuu ruokakirjaan. Olen joskus maininnut, etten nykyään enää ostele kovin paljon kirjoja, vaan käytän enimmäkseen kirjastoa. Ruokakirjat ovat tässä asiassa iloinen poikkeus sillä en vaan voi vastustaa niitä! Keittiön ikkunalauta alkaa olla jo tupaten täynnä erilaisia opuksia smoothiebowleista jauheliharesepteihin.
Hanna Stoltin Aamupalakirjan lainasin ensin kirjastosta, mutta kotona totesin sen olevan niin kiva, että haluasin sen omaan kirjakokoelmaani pysyvästi. Ruokakirjoissa on toki myös se puoli, ettei reseptejä ehdi mitenkään kokeilla kirjaston laina-ajan puitteissa, joten ne kirjat on kiva omistaa itse.


Aamupalakirja on paksu 350 sivuinen jättiläinen, joka pitää sisällään paljon ihania reseptejä laidasta laitaan. Kuten tiedämme, aamupala on päivän tärkein ateria, joten miksi siihen ei panostaisi. Runsaalla ja terveellisellä aamupalalla saa vedeltyä pitkälle aamupäivään saakka ennen kuin nälkä alkaa kurnia vatsan pohjalla.
Kirjassa on kivasti reseptejä vähän jokaiselle, koska aamupalavariaatioita on varmasti yhtä paljon kuin niitä syöjiäkin.

Kirja lähtee liikkeelle lämpimistä puuroista, myslien kautta kananmunaan, leipiin, levitteisiin, smoothiehin ja muihin juomiin. En ole vielä ehtinyt kokeilla kuin pienen hippusen näistä resepteistä (koska vauvakiireitä), mutta tämän kirjan myötä olen löytänyt jo monta erilaista vaihtoehtoa kaurikselle ja päätynyt tutkimaan kaupan hyllyjen välissä amaranttia ja hoksannut, että kvinoapuuro pitää nälän poissa niin kauan, että lounasaika tuli ennen kuin huomasinkaan.
Sitä jumittuu niin helposti niihin omiin ruokarutiineihin ja tajuaa jossain kohtaa, että on kiertänyt samaa kehää vuosikaudet. Tämmöisten kirjojen avulla saa hieman ravisteltua omia tylsiä ruokatottumuksia. Hieman enemmän aikaa se toki vaatii ennen kuin oppii tekemään uuden aamiaisen yhtä nopeasti, kuin kaurapuuro valmistuu mikrossa ;)



Aamupala - Hyvinvointi alkaa aamusta
Hanna Stolt



6 kommenttia:

  1. Kiitos vinkistä! Taas meni heti varaukseen kirjastosta :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos vinkistä! Ostin kirjan, ja olen samaa mieltä, vaikuttaa ihan super hyvältä 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko muuten tullut mitään erityistä suosikkia näistä resepteistä? Ostin kirjan lahjaksi ja ajattelin liittää mukaan tarvikeaineita yhtä tai kahta reseptiä varten. Ei vain tunnu löytyvän aikaa reseptien testailuun joten olisi kiva kuulla suosituksia :)

      Poista
    2. Hei! Pahoittelut, kun vastaukseni kesti. Varsinaisesti en osaa mitään suosikkia sanoa, kun en ole vielä kirjan kymmenistä ohjeista ehtinyt tehdä kuin muutaman. Sen verran haipakkaa on taas viime aikoina ollut, että huhhei ja hyvä kun saa jotain syötyä :D Tosi ihana lahjaidea tuo kirja + tarvikeaineet, ihan varmasti saaja tykkää, oli sitten mikä tahansa lopulta se resepti siihen :) Puuroista voisin ehdottaa s. 44 kookos-kvinoapuurota tai s53 kaura-mansikkaa. Varsinkin ensimmäisen kanssa vatsa täyttyi hurjan pitkäksi aikaa. Jääkaappipuurot alk.s 69 taas on niin simppeleitä, että kuka vain osaa tehdä ne, jos siis lahjan saajaa miettii (en tiedä, miten kova kokki siellä on vastassa :D), granolat on aina varmoja lahjaideoita (s.73 alkaen), toisaalta skonssit on superhyviä hillon kanssa (s.144) ja leivät olisi myös helppoja tehdä (periaatteessa melkein vain ainesten sekoitus ja vuokaan kaato s. 149), smoothieissa on varmasti ihania makuja, mutta niitä varten täytyy liittää mukaan tuoreita aineksia :)

      Poista
    3. Haha, haipakkaa pitää siis sielläkin :) kiitos vinkistä, perehdyn noihin!

      Poista